PROWORX bvba - Producten, aanbiedingen, nieuws

Nieuws

ERGONOMISCH ADVIES OP MAAT VAN DE TUINIER

2 maanden geleden


ERGONOMISCH ADVIES OP MAAT VAN DE TUINIER

DE TUIN IS ONZE BROODWINNING! ONS LICHAAM IN GOEDE CONDITIE HOUDEN IS DUS DE BOODSCHAP. OP DIE MANIER KUNNEN WE LEVENSLANG EN ACTIEF BLIJVEN GENIETEN VAN GEZONDE TUINARBEID, EN VERMIJDEN WE DAT WE DE TUIN ENKEL PASSIEF MET EEN DEFECTE RUG VANUIT DE SOFA KUNNEN BELEVEN! HET IS NOODZAKELIJK DAT WE ALS BEZETEN HOVENIERS AANDACHT BESTEDEN AAN DE LICHAAMSBEWEGINGEN WAARMEE WE BIJ HET WIEDEN, MAAIEN EN PLANTEN ONZE RUG BELASTEN.MARC VOS, KINESIST ÉN TUINLIEFHEBBER, GEEFT ENKELE WAARDEVOLLE EN CONCRETE TUINIERTIPS!

DE WERVELKOLOM, HET BELANGRIJKSTE RUGONDERDEEL
Rugproblemen ontstaan meestal door een overbelasting van de wervelkolom. De wervelkolom is de soepele ophanging van het gehele lichaam, stabiliseert de rug en ondersteunt het hoofd. Gelukkig zijn onze wervels stevig en worden ze niet bij de eerste overbelasting beschadigd. De wervelkolom veroudert bij iedereen op natuurlijke wijze en dat is niet noodzakelijk pijnlijk: hij verliest altijd aan soepelheid!Daarentegen zal de herhaling van belastende houdingen en de hantering van overdreven lasten de veroudering van de werveldelen versnellen en vroegtijdige letsels veroorzaken.

MARC VOS, KINE, OVER WERKEN IN DE TUIN…
Als man met groene vingers weet ik dat werken in de tuin fun moet blijven, en alleszins geen lijdensweg! Ik tracht tuiniers er steeds op attent te maken dat ze er een deugd van moeten maken om planten in de juiste snit te scheren, plantenborders van onkruid te ontdoen of de moestuin om te spitten. EEN JUISTE LICHAAMSHOUDING is hierbij prioritair!  ‘Probeer al genietend maar slim te tuinieren’, zo beschrijf ik het vaak. Mijn patiënten zien dit vaak over het hoofd, belasten zich te fel, kunnen niet meer in hun tuin wroeten en kennen nu kommer en kwel...Sommige van de ergonomische aanbevelingen lijken evident, maar de ervaring leerde me dat ze dikwijls in de wind worden geslagen, met alle gevolgen vandien. Vaak zie ik patiënten meermaals naar de praktijk terugkeren omdat hun lichaamshoudingen, ondanks de raadgevingen, niet werden aangepast. De lichamelijke klachten ‘van deze tijd’ kunnen nochtans met een eenvoudige mentaliteitswijziging het hoofd worden geboden!”

NUTTIGE TIPS OM DE RUG TE SPAREN
- Vermijd overmatig buigen (bijv. bij het verpotten van planten). Gebruik liever een in hoogte verstelbare werktafel.
- Vermijd dat frequent gebruikte gereedschappen en materialen te laag (onder de hoogte van de armen) worden gestapeld. 
- Vermijd houdingen waarbij de romp te sterk wordt gedraaid, zorg ervoor dat alles binnen comfortabel handbereik ligt.
- Vermijd overmatige belasting van schouders en rug door voorwerpen boven de hoogte van deze gewrichten te plaatsen of te gebruiken. Voorkom het langdurig omhoog reiken van snoeischaren om hoge hagen te snoeien, maar gebruik tijdig een ladder of stelling!
- Vermijd overmatige belasting van de rug door het op eigen houtje aanhaken van een aanhangwagen aan de auto. Schakel tijdig hulp in!
- Vermijd het verplaatsen van overgrote ladingen met de kruiwagen. Overvolle en onstabiele kruiwagens zijn risicovol voor de rug.
- Probeer zware lasten die regelmatig worden verplaatst op bekkenhoogte te stockeren zodat onnodig vaak buigen wordt voorkomen. Voorwerpen die vaak worden gebruikt bergt u best op tussen schouderhoogte en halverwege de dijen.
- Niet-spannende werkkledij zal minder hinderen bij bepaalde bewegingen, bijv. om gemakkelijk door de knieën te buigen en de rug te verlichten.
- Pauzes inlassen en stretchoefeningen doen wanneer u lange tijd in dezelfde houding werkt, is allerminst een overbodige luxe, maar een must!
- Wanneer men de romp voorover buigt, kan men de hand op het voorste gebogen been leggen of op een vast voorwerp laten steunen. Zo wordt de druk op de wervelkolom verminderd.
- Ga in plaats van langdurig voorover te buigen, op de knieën zitten. Dit manoever ontlast de wervelkolom. Gebruik bij voorkeur een knielappen om de knieën te beschermen.
- Gebruik stevig en ‘scherp’ (schoppen, zagen,…) materiaal, en stelen die lang genoeg zijn. Het belast de rug minder.

ERGONOMISCH ADVIES VOOR WERKEN MET HANDGEREEDSCHAP
◘ EEN SCHOP GEBRUIKEN
De kracht van het lichaam wordt gebruikt om de schop onder de op te tillen substantie te brengen. Door de steel op de voorste dij te laten steunen, wordt de beweging vergemakkelijkt.
◘ EEN STEEKSPADE GEBRUIKEN
Door de knieën te buigen en de natuurlijke rugkromming te handhaven, kan de belasting van de rug worden verminderd.
◘ EEN HARK GEBRUIKEN
Het behoud van de natuurlijke rugkromming vermindert het risico maar neemt het niet helemaal weg. Het afwisselen van deze karwei met minder intensieve arbeid is een must om de spieren te laten rusten en de rug te beschermen.
◘ EEN RIEK GEBRUIKEN
Door de rieksteel op de dij te laten rusten, de knieën licht te buigen en de natuurlijke rugkromming te behouden, worden de risico’s voor de rug verminderd.
◘ EEN KRUIWAGEN TILLEN
Til de kruiwagen niet met een gebogen rug, maar zak door de knieën zodat de natuurlijke rugkromming wordt behouden en de rug niet wordt belast. Het gewicht van een volle kruiwagen mag niet meer dan 80kg bedragen. Wees steeds voorzichtig bij het optillen van de kruiwagen.
◘ EEN KETTINGZAAG HANTEREN
Plooi de rug niet in gebogen stand maar behoudt de natuurlijke rugkromming: buig door de knieën en leg de elleboog op het steunbeen om de rug te ontlasten.

BUIG DOOR DE KNIEEN

BUIG DOOR DE KNIEEN, VOOR HET EIGEN WELZIJN! De spontane neiging om met ronde rug voorover te buigen om dichter bij een voorwerp te komen dat lager is dan de handen (of het te grijpen) is nefast voor de rug. U moet door de knieën buigen. De romp blijft verticaal en de wervelkolom komt minder onder druk te staan. Deze techniek wordt jammerlijk genoeg  zelden uitgevoerd, hetzij door onachtzaamheid, hetzij door gebrek aan spierkracht in de dijen. Nochtans zal deze goede gewoonte vrij snel het gevoel van vermoeidheid ter hoogte van de dijen en een zere rug doen afnemen!

MAAR…“DOOR DE KNIEEN BUIGEN NIET ALTIJD GOED!”
“De spontane neiging om met ronde rug voorover te buigen om dichter bij een voorwerp te komen dat lager is dan de handen (of het te grijpen) is nefast voor de rug. U moet door de knieën buigen. De romp blijft op die manier verticaal lopen en de wervelkolom komt minder onder druk te staan. Deze techniek wordt jammerlijk genoeg  zelden uitgevoerd, hetzij door onachtzaamheid, hetzij door gebrek aan spierkracht in de dijen. Nochtans zal deze goede gewoonte vrij snel het gevoel van vermoeidheid ter hoogte van de dijen en een zere rug doen afnemen!Het volledig door de knieën buigen, één van de klassieke maar voorbijgestreefde rugbesparende adviezen, moet worden vermeden! Buigen de benen tot op het maximum door, dan zorgt dit voor een grote druk op het kraakbeen van de knieën en op de tussenwervelschijven. De aanbeveling om volledig door de knieën te buigen ter bescherming van de rug verdient dan ook de nodige reserves. De knieën mogen nooit in een hoek van meer dan 90° mogen worden gebogen.”